dimanche 12 octobre 2008

Okolo Quebeckého Ekolo


Bloudím háji a lesy webových stránek a marně se snažím pochopit, jak to tu funguje s veřejnou dopravou. Doprava v Kanadě je jedna s děr, kterou se všechny kanadské vlády snaží zaštepovat. většinou to ale končí pilnými opravami silnic, což není sranda, když si představíme, že Quebec má 1,542,056 km2a Česko 78 887 km², tedy 20x tolik..a letecká doprava je poněkud drahá, i přestože Québec má vlastní zdroje ropy.(Například hnedle Montreálu. Hezky u dálnice.) A kupodivu, ačkoli je dobývání Ameriky známé úmorným stavěním železničních tratí, na kterých umřel leckterý Číňánek, vlaky zmizely kdesi na věčných stezkách s nimi....Pokud přežily tak se používájí hlavně na transport materiálu apod. Veřejná meziměstská doprava je tedy pro mne ústředním bodem, který je třeba prozkoumat...Vím, že tu existují meziměstské autobusy, ale jestli jsou státní? Soukromé? Kde se nachází ústřední stanice? To vše visí ve vzduchu a žádný z mých kámošů, ni velký Google mi na tuhle existenciální otázku nemůže odpovědět. Co je jasné, že například na Ile d´Orleans, což je biopotravinový ostrovní ráj ležící vedle Quebecu se soukromé osoby nevlastnící auto mohou dostat jedině, pokud se domluví s místním dopravcem, nejlépe pokud jich je více. Navíc most, který tento ostrov spojuje se břehem, se na zimu v určité době zavírá...takže pokud to takhle funguje s ostatními meziměsty tak potěš.. Další možností je covoiturage, neboli civilizovaný autostop, který funguje na domluvu přes internet (allostop.com). Vláda si hýčká natolik, že zavedla podporu firem, které vedou své zaměstnance ke covoiturage. Což jinými slovy znamená, že zaměstnanci, kteří svým spoluzaměstancům obývající podobné místo bydliště nabídnou spolujízdu obdrží za tento akt speciální prémie, odměny, sladkosti, místa stání, polibky a jiná privilegie..


Městské autobusy fungují na dobré slovo, i když u existují zastávky v pravém slova smyslu, autobus ti může zastavit na znamení v podstatě kdekoli. Některé zastávky nemají jméno, ale pouze číslici-asi pro procvičování nejen lexikální, ale i numerické paměti? A nakonec není nad techničnost průmyslové doby! Navíc v místních jízdních řádech jsou znázorněny jen časy hlavních zastávek.....Quebec jinak fandí ekologii svým jediným a jedinečným ekobusem(viz obrázek hore), který proudí centrem města a ZADARMO, což je sice hezké, ale kolik dalších takových busů by se mohlo z jízdenek pořídit? Aneb není nad populistickou ekologii! Kupodivu v oblasti veřejné dopravy jsou Quebečani jedni z mála naduživatelů těchto služeb, což ukazuje, že svůj výfuky vykašlávající vehikl nechají raděj doma...a nejspíš ani na jeho provoz peníze zrovna nemají oproti ostatním kanadským provinciím. Zaplať pánbůh! Mimochodem místní řidič by si asi v Evropě moc nezajedil, páč tu už dávno je tu zavedené automatické řazení, což si od řidiče žádá jistou praxi...jo a řidičáky oproti Evropě tu člověk získá za hubičku.

A co se týká mne, raděj než trávit hodiny študýrungem místních jízdních řádu a dalšími mými kecami o místní dopravě raděj sednu na kolo, toť je totiž správné ekolo a tady navíc mimo centrum se ukrývají speciální cyklistické pruhy....ale psssssssssssssst tp nikomu neříkejte:-)
Tak číííííííííííííííííz

1 commentaire:

Psaliahah a dit…

PS: Problém s Kanadskou dopravou se skrývá v nízské hustotě obydlení..je těžké tvořit věřejnou dopravu pro místa, kde dávaj vlci srnám spát. Jinak můj mýtus o tom, že tyhle mega vzdálenosti tu mají pořešeny letecky je taky omyl, páč i přes jisté vládní dotace na leteckou dopravu pro lidi ze vzdálených oblastí je doprava silniční a vodní mnohem levnější. Tudíž, jak jsem zaťál zaregistrovala, na Ile Madeleine-dalo by se říct jeden z nejvzdálenjších ostrovů: jedině v lodičce a klíďo 12 /takže 24 tam i zpět/. Alebo vysedávat hodiny a hodiny před komplem jako já, to je nejlevnější a nejrychlejší a...ale to už je jiná kapitola.